Horeca Trends
Meer Rendement
Horeca Coach
Distributie op maat
Digitaal groeien
Zelf Verduurzamen

De moderne horecaondernemer kan niet meer om digitalisering heen. Mits goed ingezet, zal het zorgen voor tijdwinst, rendement en nog tevredener gasten.

Jasper Rekers Digital Marketing Manager

Volop kansen in de horeca dankzij digitalisering

Het schijnt dat de tijd waarin wij nu leven de geschiedenisboeken in zal gaan als de vierde industriële revolutie. En deze revoluties staan bekend om turbulente tijden met veel kansen én risico’s. Het is daarin logisch om te denken dat de horeca als mensen-business hier redelijk gevrijwaard van blijft. Wat betreft de risico’s denken wij dat dit redelijk klopt. Wij geloven echter sterk dat het wél enorme kansen biedt om de gastervaring in ieder horecabedrijf naar een nóg hoger plan te tillen.

Activaties, betalen, boekhouding & reviewwebsites

Nog meer digitale horeca trends

Digitalisering biedt vele mogelijkheden om je personeelsplanning te optimaliseren. Denk hierbij aan het koppelen van je kassadata. Dit zal je helpen voorspellen wat de ideale bezetting is bij de omzetten die je op bepaalde dagen en tijdstippen draait. Ook kan het je helpen je openingstijden nog scherper te stellen, zodat open zijn ook loont en het verliesgevende openingstijden voorkomt. Tevens kan deze data je helpen de ideale routing voor specifieke momenten te voorspellen, gebaseerd op historische kennis van je zaak. Zie je dat er in bepaalde wijken structureel minder rendement wordt gemaakt? Probeer eens te A/B-testen door je personeelsplanning in deze wijk enkele keren aan te passen.

Je kan veel voordeel halen uit digitale activaties. Denk hierbij aan schermen of digitale promotiematerialen. Het voordeel is dat dit bewegend beeld kan produceren en bewegend beeld trekt altijd de aandacht van de gast. Ook kan je de efficiëntie goed meten, door te testen wat aan- en afwezigheid van deze activaties betekent voor je omzet op het gepromote product.

Digitaal betalen is een trend waar we niet omheen kunnen. Contactloos of mobiel betalen kan al en het aantal betaalapps groeit snel. Hoe meer je dit proces automatiseert, des te sneller de gast geholpen kan zijn en je een tafeltje voor de tweede keer kan vullen. Daarnaast is het veiliger en heb je uiteindelijk minder personeel nodig voor het betalingsproces.

Ook de boekhouding is volledig digitaal mogelijk tegenwoordig. Waardoor je dagelijks kan sturen op je kosten en kengetallen. Ook kan dit je nog beter helpen bij efficiënt bestellen en zodoende je voorraden optimaliseren, zodat je meer geld kan investeren in de lopende operatie.

Tot slot kun je niet meer zonder reviewwebsites. De mening van Tripadvisor of Google zal steeds vaker de keuze voor een horecagelegenheid bepalen. Enthousiasmeer je gasten dus om je te beoordelen. Leer ook van de mindere beoordelingen en zoek contact met deze gasten. Er is niets zo krachtig voor mond-tot-mond reclame als een gerepareerde beoordeling.

Meer gasten door online marketing

Met online marketing kun je ervoor zorgen dat er meer gasten naar je zaak komen. Het grootste voordeel is dat hier nog niet volop gebruik van gemaakt wordt in de horeca. Je kan dus snel concurrentievoordeel behalen. Denk hierbij aan zoekmachines, bannering, influencers/blogs en social media.

De meeste ondernemers maken wel gebruik van social media, maar hebben nog niet (volledig) de marketingmodules hier van ontdekt. Met hele gerichte activaties kun je grote groepen potentiële gasten die binnen je doelgroep vallen bereiken. Wil je laten weten dat je een bepaalde actie of activiteit hebt? Naamsbekendheid verwerven? Of gewoon zorgen dat je de eerste bent die overwogen wordt bij een horecabezoek? Het kan allemaal vrij eenvoudig en betaalbaar.

Hetgeen je met social media kan bereiken, kan ook vrij eenvoudig met zoekmachine marketing en bannering. Zoekt er iemand naar lunch, valt hij of zij in jouw doelgroep en is diegene in de buurt? Zorg dan dat je bovenaan staat in Google. Zo word je altijd als eerste overwogen en weet je zeker dat deze persoon bekend is met je concept.

Tot slot helpt het ook goed om lokale bloggers en influencers bij je uit te nodigen en over je te laten schrijven. Zij dragen bij aan mond-tot-mond reclame op schaal. En elke ondernemer weet dat mond-tot-mond reclame extreem effectief is.

Hulp is onderweg!

Spoeddienst Biertechniek 053 - 48 33 486
Spoeddienst Evenementen 053 - 48 33 135
Toned (bij Calamiteiten) 088 - 00 11 200
Weekenddienst
Met trots voor u gebrouwen. Geen 18, geen alcohol. overAlcohol
Met trots voor u gebrouwen. Geen 18, geen alcohol. overAlcohol

Ben jij 18 jaar of ouder?

Vul je geboortedatum in om toegang te krijgen tot de website.